Treenibunkkeri » Archives » 2016 » heinäkuu
   

Kehonrakentaja tappelussa

Kehonrakentaja (110kg) seisoo grillijonossa kaikessa rauhassa baari-illan jälkeen. Takaa tulee hieman päihtynyt noin 75 kiloinen mies rynnien hänen eteensä jonossa. Kehomies ei tästä tykkää, vaan vetäisee hänet kädestä taaksepäin. Pienempi mies ei voi tätä ymmärtää ja kahakka on valmis! (tämä tarina ei ole tosi).

 

Oletteko ajatelleet tai joskus jopa nähneet, mitä tapahtuu jos kehonrakentaja kohtaa grillijonon tappelunujakassa ns. normijampan? Onko peli selvä heti alusta pitäen? Tekeekö kehonrakentaja muussia ns. tavallisesta miehestä?

Tilanteen asettelu, lähtökuopat

  • Isot lihakset ovat yleensä vahvemmat kuin pienemmät, etu on tässä asiassa kehonrakentajalla.
  • Todella isot lihakset ovat kuitenkin lähes aina liikkeissään hitaammat ja kankeammat, kuin pienemmät lihakset. Nopeusominaisuus menee siis normijampalle. Nopeus vaikuttaa moniin asioihin, joista tärkein on varmasti väistönopeus ja liike. Nopeutta tarvitaan myös lyömistä varten. Nopea isku on voimakkaampi.
  • Esimerkissä oli mainittu henkilöiden kuvitteelliset massat, 110kg vs. 75kg. Massiivisuudesta on paljon hyötyä painitilanteessa. Siitä on hyötyä myös lyöntien voimakkuuksiin, jos lyönti sattuu osumaan. Mitä suurempi massa käden takana on, sitä voimakkaampana se osuu vastustajaan (työntövaikutus). Tämä menee kehonrakentajalle.
  • Tappelutilanteen lopputulokseen ratkaisevaa on myös iskunkestävyys. Kehonrakentajan lihakset ovat paksut ja joustavat, tämä suojaa kehoon kohdistuvilta iskuilta tehokkaasti. Pieni lihas ei tällaista suojaa anna, mutta normijampalla mahdollisesti oleva rasvakerros antaa suojaa. Tässä tilanne on pukareiden välillä tasaisempi.
  • Lisäksi on olemassa psyykkaustekijät. Riippuen toki normijampan taustoista, niin yleensä hän ei ole tottunut keskittymään suoritukseen tehokkaasti. Kehonrakentaja taasen on tottunut keskittymään kovasti ennen jokaista tekemäänsä sarjaa. Siitä on hyötyä. Tämä menee kehonrakentajalle.
  • Improvisaatio. Yllättävät liikkeet tappelussa ovat aina eduksi. Kehonrakentaja on mitä parhain esimerkki saman toistamisesta, tehdään samoja sarjoja, samoja liikkeitä jne. Normijamppa tekee taas usein kaikki niin, miten parhaakseen näkee. Tämä taitaa mennä jampalle.
  • Väsyminen. Iso massa väsyy nopeasti, pienempi yleensä hitaammin. Jos taistelu kestää ajallisesti pitkään, Pienempi happen kulutus voi olla ratkaiseva tekijä. Menee normijampalle.
  • Yllätysmomentti. Kehonrakentaja voi sortua ylimielisyyteen tappelutilanteessa. Jos kuitenkin pienempi kaveri saa perille pari nasevaa iskua, kehonrakentaja voi yllättyä ja hänen pasmansa menevät sekaisin. Tästä normijamppa saa vaan lisää energiaa. Menee normijampalle.
  • Päihtymystila. Isompi ukko kestää enempi viinaa, kuin pienempi ukko. Pienempi on siis yleensä vielä kovemmassa humalassa, kuin isompi. Humalatilasta on haittaa tappelussa, koska tarkkaavaisuus heikkenee. Kehonrakentaja päihittää tässä normijampan.

Teoriassa pisteet: Kehonrakentaja 5 – Normijamppa 5 , PELI ON SIIS TASAN!

z

Kuva: www.body-forward.com

Käytäntö

Tilanne on siis tässä vaiheessa se, että kehonrakentaja on juuri vetäissyt normijampan jonossa taaksepäin. Normijampalla lähtee mopo käsistä ja hän käy täysillä päälle ja repäisee kehomiestä voimakkaasti vaatteista. Kehoilija on juuri ostanut uudet treenikuteet, joita hän testaa myös baariolosuhteissa. Hän ei tietenkää tykkää, että uusista vaatteista kiskotaan.

Normijamppa nostaa nyrkkinsä ja antaa niiden puhua. Bodari on nostanut kätensä kasvojensa eteen. Ylös tulevat iskut blokkaantuvat helposti käsiin ja alas tulevat iskut osuvat järkyttäviin lihasmassoihin. Tämä ei tunnu isoissa lihaksissa miltään, lähinnä kuin itikka hyppisi trampoliinilla.

Kehonrakentaja hyppää kohti vastustajaa ja pyrkii saamaan hänestä painiotetta. Normijamppa on pieni ja ketterä, hän vain astuu sivulle syrjään. Boudari kääntyy häneen päin kuin robotti ja tarraa hänestä vartalon ympäri kiinni. Laiha mies on kuitenkin niin laiha, että hän kiemurtelee kuin käärme irti pitävästä otteesta. (Kehoilija on käyttänyt liikaa vetoremmejä ja muita apuvälineitä).

Tulee ottelun kliimaksi jota ei kukaan ole osannut aavistaa, POTKU KEHONRAKENTAJAN MUNILLE. Näin käy yleensä, että sorrutaan raukkamaisiin tekoihin isoa vastustajaa vastaan. Kehonrakentajilla on totutusti pienet pallit, mutta ei tällä salirotalla! Hänellä on sitä vastoin juuri kasvatetut suuret sisäreidet, jotka blokkaavat tämän potkun.

Liikettä on tullut vähän ja kumpikaan ei sen kummemmin ole väsynyt. Humalatilansa vuoksi normijamppa ei keksi enää mitään taktiikkaa tappelun jatkamiseksi ja homma raukeaa sanaharkaksi. Perusnimittelyä hormoonihiireksi ja vitun hintiksi. Normijamppaa käskytetään painumaan vittuun. Hän lähteekin rivakasti kävelemään grilliltä poispäin samalla huutaen solvauksia.

Tulos

Kehonrakentaja on tappelussa vahvoilla siihen asti, kun hän ei turhaan hätäile ja hosu. Massaetu ja suojautuminen ovat yleensä parhaat aseet tappelussa. Jos nopeuden takana ei ole voimaa, vahinkoa ei synny. Lisäksi jos kaikki keinot on jo blokattu, ei yllätysmomenttia saa enää aikaan. Tilanne raukeaa, jos aseita ei ole käytössä.

Tämä tarina on kuvitteellinen, oikeita tarinoita löytyy grillijonoista. En halua rohkaista ketään väkivaltaan, vaan vastustan sitä. Tarinan tarkoitus on pistää miettimään, millaisia eroja suuret lihasmassat aiheuttavat pienempään henkilöön verrattuna.

-Tuukka

Lue lisää

Yhteenveto: viikko 29, 2016

Nyt alkaa olla hengitysongelmien syy selvillä. Meikäläisellä on astma. Vaatii lääkitystä sisään vedettävällä piipulla. Tarpeen mukaan keuhkoputken avaamista lääkkeellä. Viikon treenit meni enemmän tai vähemmän perseelleen, mutta ei voi mitään. Jospa tästä alkaisi paraneminen ja pääsisi taas kunnolla hengästymään. Kyllähän tämä kieltämättä kova kolaus on ja ei mielellään missään taudissa olisi. Tähän tautiin kun alttius tuntuu säilyvän läpi elämän. Loppuviikosta kävin kavereiden kanssa laskemassa Ruunaan kosket kumilautalla, se oli huippumukavaa! Uitiin myös koskia läpi. Suosittelen käymään.

Ruunaan matkakaverit!

13569864_10154309439147241_1831085678_o

Monday 18.7.2016 SYKEX

Penkkipunnerrus tangolla 4x5x122,5kg +räjähtävät x1
Vinopenkki kp 3x10x34kg
Vipunostot sivulle kp 3x10x 19kg + jokaisessa rest-pause
Vipunostot eteen kp 3x10x 14kg + jokaisessa rest-pause
Vipunostot taakse kp 3x10x11kg + jokaisessa rest-pause

Nyt lähti uusi ohjelma liikkeelle ja pakko aloittaa rintasetillä, vaikka rinta tuli tehtyä viimeksi perjantaina. Vähän turhan hellähän tuo odotetusti oli ja joutui jättämään treenistä osan pois, että ei isompia tulehduksia tule. Olkapäille eristävämpi setti, punnerrusta tulee vielä tällä viikolla.

Tuesday 19.7.2016 SYKEX

Alatalja leveä mo 4×12-13x70kg
Ylätalja leveä mo 3x10x90kg
Ylätalja kapealla kahvalla 3x10x70kg + rest pause kaikissa
Vatsarutistus taljasta 3×13-15x45kg
Jalkojen+lantionnostot penkissä 3×7
Jalkojenkierrot penkissä 2×7/puoli
Vatsarutistus+vinovatsarutistus 1 setti

Taljatreenit selälle jatkuu. Levypainoliikettä tulee perjantaina. Todella hyvä tuntuma pitkästä aikaa. Tällä on hyvä potkia eteenpäin. Hyvä olo.

Thursday 20.7.2016 SYKEX

Jalkakyykky tangolla 8x150kg
Polven ojennus laite 4×6-8x75kg
Lantionnostot laitteessa 2x10x60kg

Tämä treeni oli käytännössä ohi jo yhden kyykkysarjan jälkeen. Mulla on tosi paljon nyt häikkää henkityselimissä ja keuhkojen alenema todettu lääkärissä, Isot lihasryhmät ottaa niin paljon happea, että se ei yksinkertaisesti riitä alkuunkaan. Väkisin yksi sarja ja meinasi taju karata. Ei muuta kerrottavaa.

Friday 21.7.2016 SYKEX

Scott-hauis tangolla 4x12x40kg
Hauiskääntö istuen kp 3x11x21kg
Ranskalainen punnerrus kp 4x10x19kg
Ojentajat yhdellä kädellä pään takaa 3x10x16kg
Pystypunnerrus istuen kp 3x12x26kg

Pääosin käsiä, mutta pystärit lisäksi. Meni tämäkin treeniviikko niin perseelleen hengitysongelmien takia, että muuttui nämä treenit ihan lennosta. Ei auta, terveyden ehdoilla pitää mennä.

ravinnetukku_header

HUIPPUTARJOUKSIA! Menkää ihmeessä vilkaisemaan Ravinnetukun nettikauppaan.

Lue lisää

Yhteenveto: viikko 28, 2016

Tälle viikolle mahtui taas ihan reippaasti hengitystieongelmaa ja lääkäriinhän se ajatti. Siellä tulivat siihen tulokseen, että allergista astmaa saattaisi olla. Nyt sitten testaillaan viikon ajan puhallusteisteillä ilman ja avaavan lääkkeen kanssa. Tulossa on myös spirometri. Näillä toimenpiteillä pitäisi selkiintyä tama hengityksen ongelman lähde. Kolme treeniä sain kuitenkin tehdä, osittain tuon lääkkeen avulla. Hengitys kulki sen verran, että sai kunnolliset sarjat tehtyä

 

Tuesday 12.7.2016 SYKEX

Hack-kyykky 4x10x100kg
Polven ojennus laite 3x10x50kg
Reiden lähentäjät jalat suorina 3x15xpakka
Polven koukistus laite 3x10x50kg
Lantionnostot laitteessa 2x15x40kg

Olo tuntui koko aamupäivän jo lähes terveeltä, joten ajattelin koittaa treenaamista. Tosi kevyesti huitelin menemään ja silti tuntui, että happi ei yksinkertaisesti riitä ja paha olo tulee. Katsella nyt, että tarvitseeko tällä viikolla mennä enää yrittämään uudelleen.

 

Thursday 14.7.2016 SYKEX

Alatalja kolmiolla 4×12-15x90kg
Ylätalja leveä mo 3x12x80kg
Kulmasoutu kp 12x32kg
Scott-hauiskääntö vertikaalissa 3x12x40kg
Hauiskääntö istuen kp 2x12x21kg
Keskitetty hauiskääntö 2xMAXx16kg
Voimapyörä tasapainolaudalla 2×10
Vatsarutiztuskombo 3x

Eilinen jäi taas väliin terveydellisistä syistä. Tänään olikin sitten sopivan lääkitty olo, että pystyi täyspainoiseen treeniin. Teen nyt sitten kolmen päivän treeniviikon. Toivottavasti.

 

Friday 15.7.2016 SYKEX

Penkkipunnerrus 5x5x120kg
Peck-deck 10,9,8×11 levyä
Pystypunnerrus laitteessa 5,6,6,6,6x25kg
Pystysoutu tangolla 12+4, 11+5, 11+5 x40kg
Ranskalainen käsipainoilla 4x10x19kg
Vipunostot sivulle istuen kp 2x15x14kg
Ojentajapunnerrus pään taka yhdellä kädella 12x14kg

Työntävien treeni vähän heikolla hapella. Koko ajan kroppa käynnistyi paremmin ja paremmin loppua kohti. Ensi viikko jo totisempaa.

 

ravinnetukku_header

Lue lisää

Yhteenveto: viikko 27, 2017

Tästä viikosta tuli sitten ihan yllättäen todella kevyt viikko treenien puolesta. Koko edellinen viikko tuli jo kärsittyä kovasta flunssasta. Tiistaina menin lepäilyn jälkeen salille ja tein melko kepeesti vain työntäviä lihasryhmiä. Keskiviikkona olo oli taas tukkoinen ja alkoi nostamaan lämpöä. Jouduin lähtemään kesken työpäivän pois duunista, kun iho alkoi kutisemaan todella voimakkaasti. Kotiin päästyä heitin paidan pois ja iho oli avian ammuttu täyteen jotain ärhäkkää ihottumaa. Siitä sitten lääkäriin ja treeniviikko oli siinä. Diagnoosi oli infektion aiheuttama nokkosihottuma. Ei kyllä pysty yhtään sanomaan, mikä sen laukaisi. Loppuviikko manikin sitten lepäilyn merkeissä Himoksella. Se olikin mukava reissu se :)

 

Tuesday 5.7.2016 SYKEX

Polven ojennus 4×7-8x75kg
Penkkipunnerrus Smith 3x10x100kg hitaita
Pystypunnerrus laitteessa 3x12x20kg
Ojentajapunnerrus taljassa köydellä 3x12xPakka
Vipunostot sivulle+eteen -kombo 2x10x16kg

Tähän väliin tulee nyt kevennetty treenijakso. Tänään tein kevyesti työntäviä ja huomenna kevyesti vetäviä. Sitten tulee ainakin neljä päivää täyttä lepoa. Ehkä viisikin. Olo alkaa paranemaan ja nyt pitää vaan antaa rauhassa parantua.

ravinnetukku_header

Ravinnetukussa edelleen todella halpaa ja hyvää heraproteiinia!

Lue lisää

Yhteenveto: viikko 26, 2016

Tämä viikko oli yhtä tuskaa! Maanantai meni vielä suht hyvin vaikkakin voimat oli jo vähän hukassa. Tiistaista lähtien iskin sellaista flunssaa päälle, että ei ole ollut luultavasti montaa kertaa elämäni aikana. Nukkumisesta ei tullut mitään, kun ei ilma kierrä koneessa. Treenit menee silloin perseelleen ja aika turha yrittää keplotella niitä edes läpi. Kuumetta ei kuitenkaan isommin ollut, joten vähän jumppailin kuitenkin.

DSCN3247mp

Monday 27.6.2016 SYKEX

Jalkakyykky tangolla 2x5x170kg
Askelkyykky tangolla 2×6/jalka x125kg
Hyvää huomenta tangolla 3×8-10x125kg
Polven ojennus 2x8x60kg
Polven koukistus 2x15x50kg
Reiden lähentäjät jalat suorina 2x13xpakka

Hyvä jalkatreeni, vaikka oli muuten melko rankka aamupäivä. Otin näistä videon pätkää ja pitää koostaa niistä jonkinmoinen setti.

Wednesday 29.6.2016 SYKEX

Vipuvarsisoutu edestä 10x30kg,4x10x40kg, 10x30kg, 15x20kg
Vipuvarsisoutu ylhäältä 10x30kg, 4x7x40kg, 10x30kg
Ylätalja niskan taakse 4x12x60kg
Vatsarutistus taljasta 4×13-15 x45kg
Vartalon kierrot ja jalkojen nostot 3 settiä

Aivan tolkuttoman huonoilla unilla kolme yötä putkeen. Nenä on aivan tukossa. Eilinen meni autossa istuessa koko päivä ja tehtiin Helsingin reissu kuvauksineen. Tää oli vaan väkisin veivattu laitesetti.

Thursday 30.6.2016 SYKEX

Penkkipunnerrus 5,5,4x130kg vikassa pudotus x2 90kg 9, 60kg 9
Vinopenkki laite 13,11,10x20kg
Pystypunnerrus kp 4,5,6x32kg
Pystysoutu tangolla 4×12-15x45kg leveällä
Vipunostot sivulle kahvakuulalla 3x15x12kg

Sellanen setti isomman flunssan kourissa. Puhti poissa, mutta onneksi sai edellisen yön vihdoin nukuttua edes jollakin tavalla.

Friday 1.7.2016 SYKEX

Heinäkuun korkkaus.

Scott-hauis kp 4×13-15x16kg
Hauiskääntö seisten kp vuorotahtiin kiertäen 3x12x19kg
Keskitetty hauis kp 3×12-15x14kg
Ojentajapunnerrus pään takaa yhdellä kädellä 3x15x14kg
Push down yhdellä kädellä 3×12

Niin kova flunssa päällä, että ei mitään järkeä treenata. Ihan tosi kevyttä käsijumppaa kävin kuitenkin tekemässä ja en tiedä olisko kannattanut sekään.

Tästä alkaakin sitten paraneminen. Tuleva viikko on vielä ohjelmaltaan erittäin kevyt, joten hyvään paikkaan osuu!

ravinnetukku_header

Lue lisää