PROJEKTI: AAMUPAINO 100KG !!


painomaxTässä korkein aamupaino, missä olen aiemmin ollut 91kg. (vuosi 2009)

Minulla on ollut tässä pidemmän aikaa kaksi ”Kerran elämässä” -projektia. Nämä ovat sellaisia äärimmäisiä tavoitteita, joiden saavuttaminen tuntuu itsestäni lähes mahdottomalta, mutta kuitenkin mahdolliselta. Projektit ovat ulkomuotoon vahvasti liittyviä; toinen rasvattomuuteen ja toinen taas fyysiseen kokoon. Ensimmäisen tavoittelu oli siis dieetillä ja tavoitteena oli saada kaikki näkyvä rasva pois kehosta. Toinen on nyt alkanut ja se on saada elopaino ensimmäistä kertaa sataan kiloon.

  • Projekti nro.1: Kaikki rasvat pois kropasta (EI TÄYSIN TOTEUTUNUT)

Tätä projektia lähdin toteuttamaan viime vuoden lokakuussa. Ennen dieetin alkua painoni oli noin 86 kiloa. Ekoihin kisoihin kunto oli hyvä, mutta ei lähellekään rasvaton. EM-kisoihin sain rasvaa vielä mukavasti poltettua, mutta se viimeisin kertymä vielä edelleen jäi, niin pakaroihin, kuin alaselkäänkin.  Syksyllä MM-kisoissa olin varmasti rasvattomampi, kuin koskaan ja silloin aamukunto oli jo aivan pientä fiksausta vaille täydellinen rasvojen osalta. En voi kuitenkaan täysin sanoa, että olisin onnistunut tässä projektissa, joten parannettavaa jäi vieläkin hiukan. Dieetin pitää kuitenkin olla selvästi lyhyempi ja eri tavalla suunniteltu, että tuo rasvattomuus on ylipäätään mahdollista.

rasvatonTällainen oli alhaisin rasvatilanne syksyllä 2013.

  • Projekti nro. 2: Aamupaino 100 kiloa!

Satasen projekti alkaa itselläni varmasti vasta siinä vaiheessa, kun elopainoni on noin 85-86 kilon lukemassa. Tällä hetkellä painan aamulla noin 80 kiloa ja kunto on jo mukavasti normalisoitunut kisatilanteesta. Lihasten päällä on etupäässä nestehöttöä, mutta on siellä onneksi jo hiukan rasvaakin. Tämän loppuvuoden yritän normalisoida kehoni toiminnan täysin ja annan sille ravintoa ihan täysin halujen mukaan. Tämä auttaa siinä, että viimeistään pääsee irti pitkästä dieettivuodesta.

Vuoden 2014 alusta lähden nostattamaan painoani suunnitellusti. Vuoden 2014 lopussa painoni pitäisi olla välillä 91-93 kiloa, riippuen hieman siitä, mitä vaaka näyttää tammikuun ensimmäisenä päivänä. Ensi vuoteen sisältyy neljä kokonasta lepoviikkoa ja muutama miinuskaloreilla oltava pariviikkoinen. Lisäksi viikon sisällä tapahtuvat hiilihydraattimäärien vaihtelut tulevat olemaan taas arkipäivää. Lepoviikkoja joudun pitämään rajun tiettyjen lihasryhmien painottamisen vuoksi. Miinuskaloripätkiä ja hiilarivaihteluita taas joutuu pitämään sen vuoksi, että kroppa käyttäisi tehokkaammin hiilihydraatteja pitkässä juoksussa.

Kuten arvata saattaa, jossakin vaiheessa joudun ottamaan runsaammin kaloreita lisäravinteista, koska on epämiellyttävää olla pitkän aikaa vatsa räjähdyspisteessä, mitä painon nostaminen vaatisi kiinteällä ruoalla. Painotan syömistäni hiilihydraatteihin, joten Ravinnetukun gainerit ym. tulevat varmasti tarpeeseen.

Ravinnetukku logo (ISO)Syitä 100kg projektiin

Normaalisti olen toteuttanut kehittymistäni siten, että vuorottelen runsas- ja niukkakalorisia jaksoja. Tuolla menetelmällä pystyy välttämään suuremman lihomisen, mutta joitakin ”bulkkaamisen” etuja sillä ei pysty saavuttamaan. Tämä satasen projekti mahdollistaa sen, että pystyn pitkän aikaa pitämään lihakset täynnä ja turvottavammassa tilassa. Treenissä saatava maksimaalisen pumpin tunne kehittää lihasen verenkiertoa tehokkaasti, mikä taas auttaa lihaskasvua. Lisäksi suuri energiansaanti nostaa kehon hormonitasoja ja myös tehostaa kehon toimintaa, jos hiilihydraattien syömisen jaksottaa ja ajoittaa järkevästi. Aiemmasta ”bulkkaamisesta” tuli opittua niin paljon, että haluan tehdä sen vielä kerran uudelleen, PAREMMIN.

Tässä hommassa on kuitenkin yksi optio ja se on mahdollinen kisaaminen jo ennen, kuin paino on lähelläkään sataa kiloa. Kisaaminen vaatii kuitenkin sen, että pystyn kehittämään vuonna 2014 olkapäiden sekä käsien kokoa merkittävästi. Jos näin ei tapahdu, projektin eteenpäinvieminen jatkuu.

Tämä 100 kg:n projekti ei todellakaan ole itselleni helppo, kuten monet voisivat luulla. Olen luonnostanikin ollut aina todella laiha ja painon tarttuminen tulee erittäin haastavaksi juuri tuon 85-86 kilon ylityksen jälkeen. Vaatii päätä syödä pitkän aikaa yli kulutuksen ja vielä enemmän vaatii päätä hyväksyä oman kropan muutokset. Sama se on dieetilläkin, mutta asiat on päinvastoin; syödään pitkään vähemmän kuin kulutetaan ja keho muuttuu rasvattomaksi. Se jos mikä on epänormaalia.

388741_f520Tuleva ulkomuotoni? Aika näyttää…


4 vastausta PROJEKTI: AAMUPAINO 100KG !!

  1. Juho kirjoitti:

    Moro Tuukka ja kiitoksia taas loistavasta päivityksestä! Antaa
    todella paljon motivaatiota itsellekin treenata kun lukee näitä
    sinun päivityksiä. Mitä olet mieltä off-kauden pituudesta (ts.
    millaista kehitys ehtii tapahtua 6 kuukaudessa, jos
    treeni/ravinto/lepo on ollut varsin suunnitelmallista ja tarkkaa
    eikä sairasteluja yms. ole juuri ollut)? Itse ole nyt heinäkuusta
    saakka treenannut/syönyt varsin tarkasti ja kehitystä on mielestäni
    tullut kohtuullisen hyvin. Voima on kehittynt jopa enemmän, mitä
    uskalsin odottaa (oliko tavoitteet sitten liian matalalla?) ja myös
    kondis (riippuu toki päivästä ja hetkestä) on yllättävän hyvä. Nyt
    olisi tarkoitus tammikuussa aloittaa dieetti, joka saa kestää
    vaikka tarvittaessa sitten sen 6 kk. Tavoite on, että kondis olisi
    kesän alussa suhteellisen hyvä (ei kuitenkaan kisakondis).
    Aamupaino (viikkokeskiarvo) on nyt 93,3 kg ja pituus 185 cm. Painoa
    oli heinäkuussa noin 84 kg (tuo paino siis edellisen dieetin
    jäljiltä).

    1. Tuukka Heikkinen kirjoitti:

      Riippuu tosiaan ihan lähtötasosta ja muutenkin treenihistorian
      järkevyydestä, miten paljon kukakin pystyy puolessa vuodessa
      kehittymään. Siihen vaikuttaa myös genetiikka, niinkuin varmasti
      tiedätkin. Kaikki eivät todellakaan saa samanlaisia tuloksia
      samassa ajassa, vaan yksilöllisestihän se tapahtuu. Jos tosiaan
      harjoittelu ja ruokavalio on olleet fiksusti suunniteltuja, niin
      varmasti kehon ulkomuotoa pystyy muuttamaan paljonkin puolessa
      vuodessa. Yhdenjaksoinen puolivuotinen dieetti taas ei kuulosta
      kovinkaan järkevältä, koska yleensä noin pitkässä ajassa saa melko
      lailla poljettua aineenvaihduntaa hitaammalle. Samoin kärsii myös
      testo-tasot. Riippuu melko pitkälti siitä, miten alhaisilla
      kaloreilla ja kovalla rasituksella dieetin toteuttaa. Puoleen
      vuoteen mahtuu ihan hyvin mahdutettua myös kaksi lyhyempää
      dieettijaksoa ja niiden välillä yhden ylläpitovaiheen. Tsemiä
      sinne!

  2. Tomi kirjoitti:

    Hyvä tuukka! Osa classikin jätkistä pitää itseään liian kireänä
    jatkuvasti ja tuovat siten saman paketin lavalle vuodesta toiseen..
    Kun ollaa offilla ollaan kunnolla ja otetaan kaikki hyöty
    irti.Lihat kasvaa ku saa kunnolla ravintoa ja saattaa vaikka
    sarjapainotkin nousta siinä samalla ja sitä myötä tulla lihas
    kasvua. Tsemppiä reeneihin!

    1. Tuukka Heikkinen kirjoitti:

      Edellisen kisatauon pidin kuntoani tosi siistinä koko ajan ja sain
      ihan mukavasti uutta lihasta. Tämä vuosi oli kuitenkin niin raskas,
      ettei ole nyt vain halua pitää syömistä jatkuvana päänvaivana, niin
      syös sitten vaan paljon. Tämäkin on yksi hyvä tapa luoda pohjaa
      kehitykselle.


Vastaa