Treenibunkkeri » Archives » 2015 » huhtikuu
   

Kisaraportti: Fitness classic 2015

ylaosa2

Huhtikuun 18. – 19. päivä järjestettiin taas kevään perinteinen kilpailutapahtuma. Tahtuma kulki nyt pääsponsorin nimellä virallisesti Sportyfeel Fitness classiccina. Sarjoina olivat yleisten sarjojen lisäksi masters ja juniorisarjat. Junioreille ja masters-sarjalaisille nämä olivat SM-kilpailut, yleisten sarjojen SM:t järjestetään sitä vastoin syksyllä Fitness expossa. Sarjojen karkeaa jakoa voisi luonnehtia siten, että lauantaina olivat pääosin miesten sarjat ja sunnuntaina vuoron saivat naiset. Naisten masters- ja juniorikisat pidettiin kuitenkin myös jo lauantaina.

OMA LÄHTÖKOHTA KILPAILUUN

Itse starttasin varsinaisen kisadieetin tammikuun 5. päivä. Dieetti sujui mallikkaasti helmikuun puoleen väliin saakka. Tästä eteenpäin oli hankala vaihe, koska sairastuin johonkin sitkeään ”flunssaan”. Tämä tautivaihe kestikin yli kuukauden. Tauti hidasti dieettiäni siinä mielessä, että en uskaltanut antaa aivan kaikkeani treeneissä, koska pelkäsin terveyteni puolesta. Tuo hiukan löysemmin ottaminen oli kuitenkin erittäin viisasta, että ylipäätään pääsin kisalavalle asti. Tauti hävisi maaliskuun loppupuolella ja sain vielä muutaman hyvän treeniviikon alle ennen kisaa. Pahinta tässä oli kuitenkin se, että huomasin kunnon menevän koko ajan hienosti eteenpäin ihan viimeisille päiville ennen kisaa. Kroppa toimi siis erittäin hyvin ja kuntokin olisi kirinyt vielä todella kovaksi, jos aikaa olisi ollut pari-kolme viikkoa enemmän.

Tavoitteeni tähän kisakevääseen oli saavuttaa EM-kilpailupaikka. Se oli mielessä jatkuvasti, ei niinkään voittaminen Suomen karsintakisassa. En tiedä oliko se sitten virhe. Lohduttauduin itse sillä, että JOS menisi niin hyvin, että kuntoni riittäisi EM-kisoihin, niin siihen olisi vielä aikaa sen verran, että saisin kuntoni optimiksi arvokisaa varten. Lisääntyneeseen lihasmassaani olin erittäin tyytyväinen koko kisaprojektin ajan. Sain selvästi kokoa lisää käsiini ja hartia-selkä akselille.

Nimetön-2

Kisareissu videoituna *KLIKKAA*

KILPAILUA EDELTÄVÄ PÄIVÄ

Matkustimme Helsinkiin Marian kanssa perjantaina 17. huhtikuuta. Marialla olisi kilpailut sunnuntaina ja minulla lauantaina. Lisäksi samaan hotelliin majoittui valmennettavani Jyri, joka kilpailisi samassa sarjassa itseni kanssa. Matka sujui hyvin ja majoittuminen oli vaivatonta. Hotellilta vaelsimme välittömästi rekisteröitymään kilpailuihin. Minut mitattiib 174,5 sentin mittaiseksi ja vaaka näytti oudon matalaa lukemaa 74,6kg. Itse en ollut kotona saanut kuin kerran edes 75kg alkavaa lukemaa. No, sarjaan mahduin selvästi, koska saisin maksimissaan painaa yli 78 kiloa. Maria ilmoittautui +168cm bodyfitness sarjaan.

DSCN0032m

Hotellilla aloitimme hetimmiten kisavärin laittamisen minulle ja Jyrille. Siinä tuli kuntoa seurattua suht tiiviisti ja molempien osalta iltakondis oli lupaavan näköinen. Loppuilta menikin siinä kuulumisia vaihtaessa Jyrin kanssa. Jutustelimme myös fiiliksistä kisan suhteen ja vähän myös jo kisan jälkeisestä elämästä.

KILPAILUPÄIVÄ

Heräsin kisa-aamuna klo 0600. Tuo oli ollut vakio heräämisrytmini jo pari viikkoa ennen kisapäivää. Kisapäivän valmistelut eivät eronneet normaalista päivärytmistäni juuri ollenkaan. Ei edes ruokailun osalta. Suurin muutos oli varmasti ruisleipien korvaaminen riisikakuilla ja vihanneksien vähentäminen ruokavaliosta. Alkuun huoletti, miten tavara suolistossa liikkuisi ja jäisikö alavatsa pömpöttämään. Tuo huoli kuitenkin hävisi nopeasti, koska kävin isommilla asioilla vessassa kolme kertaa ennen kisaa.

Itselleni iltapäivä on ollut kisa-ajankohdista vaikein, koska en saa kuntoani pidettyä täysin terävänä iltapäivään asti. Nyt kisa oli taas iltapäivällä. Olin seurannut iltapäiväkuntoani normaalilla ruokavaliolla jo pitkään ennen kisaa ja koska se näytti hyvältä sillä, niin en tehnyt juuri muutoksia kisapäivänäkään. Jyrin kuntoa katsottiin heti aamulla ja tulin siihen tulokseen, että kroppaa piti hiukan täyttää lisää. Oma aamukuntoni oli taas terävä, mutta sen kummemmin en sitä enää seurannut vaan söin ja join ihan normaalirytmin mukaan kaikesta huolimatta.

rinta

Jyrin kanssa bäkkärillä ennen kisaa.

Puoliltapäivin otettiin vielä poseeraukset ennen kisapaikalle lähtöä ja homma vaikutti lupaavalta. Kisapaikalla aikataulu oli puolisen tuntia myöhässä ja sen verran tuli odotteluaikaa lisää. Pumppailtiin rauhakseen ja pidettiin itsemme lämpiminä Jyrin kanssa. Huoltohommista vastasi Niko Varjola, jonka hommiin pystyin täysin luottamaan, koska hän oli ennenkin samaa hommaa minulle hoitanut. Iso kiitos vielä Nikolle avusta!

KILPAILU

Alkukilpailu sujui kohdaltani erittäin hyvin. Anatomisten asentojen vertailun ja alkuvertailun jälkeen minut pyydettiin ensimmäiseen vertailuun, johon pääsee viisi kilpailijaa. Tämä yleensä tarkoittaa jo sitä, että olet finaalikuusikossa. Poseeraaminen tuntui hyvältä, eikä pahempia kramppeja esiintynyt. Lavalla huomasin kuitenkin, että jalat olivat hiukan pehmeän oloiset ja ne oli vaikea pitää terävän näköisinä. Sen verran neste puski ihon alle.

Nimetön-3

Vapaaohjelmani *klikkaa*

Jyrin tie päättyi kolmanteen vertailuun. Hänen kuntonsa ei vain ollut riittävän terävä tässä kilpailussa. Tiukka dieetti oli väsyttänyt, varsinkin työnteko dieetin rinnalla. Itse en pystynyt kauheasti murehtimaan vielä Jyrin puolesta, vaan keskityin jo täysillä finaalia varten. Finaalivertailut olivat varsin ripeät ja POSEDOWN sujui jo kokemuksella rennosti. Vapaaohjelmani sujui niinkuin pitää, lukuunottamatta ihan ohjelman alun pientä haparointia.

DSCN0101m

Lopputuloksissa sijoituin Tuomas Kurosen ja Olli Kamisen jälkeen kolmannelle sijalle. Finaalin fysiikkakierroksen voitti Kaminen. Itse olin fysiikaltani tasoissa Kurosen kanssa. Kuronen voitti kuitenkin vapaaohjelmansa turvin kisan pienellä piste-erolla Kamiseen. Kärkikolmikko mahtui kymmenen pisteen sisälle, mikä on tosi pieni ero näissä kisoissa.

11046571_927249627296472_7077862506037163440_n

Kisan jälkeen minut ohjattiin välittömästi doping-testiin, jossa vierähtikin reilu kaksi tuntia, koska verinäytettä ei voi antaa heti kilpailun jälkeen, vaan pari tuntia on odotettava, että veri asettuu. Toisen kerran siis sain antaa myös verta testin yhteydessä.

IMG_7131m

Heti kisan jälkeen ennen doping testiä.

LOPPUYHTEENVETO

Kilpailu itsessään meni osaltani loistavasti. Tällä kondiksella en odottanutkaan kärkipaikkaa. Parhaassa tapauksessa sekään ei kuitenkaan kaukana ollut. Kunto olisi ehdottomasti vaatinut sen pari-kolme dieettiviikkoa lisää, että olisin saanut kropastani kaiken irti. Kooltani olen edelleen avoimeen sarjaan pienikokoinen ja hiukan myös alle 180 senttisten sarjaan. Kaksi kärkikisaajaa ovat 180 sentin miehiä ja itse olen 175 sentin mies kansainvälisissä luokissa. Kisakuntooni en siis ole täysin tyytyväinen, mutta oli tämä kuitenkin itselleni paras iltapäiväkunto, missä olen kisannut. Lihasmassaa oli tullut lisää ja sen sain kuulla usealtakin kommentoijalta. Siihen saa olla tyytyväinen, että homma menee hyvin eteenpäin.

IMG_7133m

Olen erittäin pettynyt siihen, että esitykseni ei riittänyt EM-kisapaikkaan. Sen vuoksi lähdin kisaamaan nyt keväällä. Vieläkin enemmän harmittaa se, että olisin saanut kisakuntoni ns. valmiiksi juuri EM-kisohin. Siihen aika olisi riittänyt. Karsintaan se ei riittänyt ja siellä olisi pitänyt olla nyt 100% tikissä. Sairastelu hidasti liikaa.

DSCN0108m

Kilpailun jälkeen tarjotin täyteen burgereita, lisää mässäilyä facebook-sivullani.

Ihan mahtavaa oli se, miten ihmiset ovat kannustaneet projektin aikana ja millaista palautetta sain kilpailun jälkeen! Sen vuoksi tämä kolmossija ei tunnut ollenkaan edes heikolta. Parasta oli se, kun oma alle kolmevuotias poikani huusi yleisössä ”HYVÄ ISI ja HYVÄ TUUKKA” -huutoja. Aivan Upeaa! Tästä on hyvä jatkaa. Se minne jatkaa, on vielä auki…

IMG_7144-Palautettum

Maria ennen kisaa takahuoneessa

Kisaprojekti suoritettiin nyt ekaa kertaa koko perheen voimin. Maria kilpaili hyvällä menestyksellä sunnuntaina sijoittuen 19 kilpailijan joukossa sijalle 11. Taivoittelemamme finaalipaikka jäi saavuttamatta, mutta tyytyväinen saa olla. Parasta kisakuntoa sai Maria esille. Kilpailu on tuolla kovaa ja erittäin raakaa. Moni joutuu pettymään ja vain harva menestyy. Pitäisi osata olla tyytyväinen itseensä ja tekemäänsä työhön.

Haluan kiittää nöyrästi seuraavia: Maria Virkkunen, Vilho, vanhempani Kaisu ja Jukka, Luca, Turo ja Nona, Jyri, Niko Varjola, Finnmax, Ravinnetukku, Kuntokeskus Sykex Lieksa, kaikki te seuraajat Facebookissa ja täällä Bunkkerissa!

www.facebook.com/CBBtuukkaheikkinen <- käykäähän diggaamassa

ma

Tää on vielä voimassa, muistakaa täydentää protskuvarastonne.

Lue lisää

Yhteenveto: viikko 15, 2015

Taas tuli kaikkineen todella hyvä treeniviikko. Viime viikonlopun tankkailutesteistä kroppa kuivui melko tehokkaasti viikon aikana ja nyt loppuviikosta alkoi jo näyttää kisakondikselta. Tästä sitten viimeisen treeniviikon kimppuun ennen kisoja. Ensi viikko onkin jo KISAVIIKKO!

ma

 

Monday 6.4.2015 SYKEX

Vinopenkki Smithissä 7,7,6,6x110kg +9x60kg
Penkkipunnerrus kp 16,15,12×37,5kg
Supersarja:
Peck-deck kädet suorina 3x13x9 lätkää
Etunojapunnerrus jalat korokkeella 3×18

Scott-hauis vertikaalissa 4x8x47,5kg
Hauiskääntö istuen kp 3x11x23kg
Scott-hauis kp 3×11/käsi x16kg

Ihan hyvin oli potkua. Loppuu kohti kuitenkin sippaa jo tässä vaiheessa.

Tuesday 7.4.2015 SYKEX

Jalkakyykky 3x6x160kg
Askelkyykky tangolla 2×9/jalka x100kg
Hyvää huomenta tangolla 3x13x100kg
Polven koukistus istuen 10,9x55kg
Polven ojennus istuen 10,9x70kg
Superina:
Reisien lähentäjälaite 3x15x pakka
Pohkeet seisten 11,12,12x220kg

Hyvä jalkatreeni. Kyykyissä vakaata tekemistä, vaikka kropasta alkaa tuki vähenemään.

 

Thursday 9.4.2015 SYKEX

Pystypunnerrus Smithissä 7x75kg, 3x6x75kg
Pystysoutu kp 13,14,15x23kg
Vipunostot sivulle kp vinopenkissä 4x16x8,5kg
Dippi 12,12,10x50kg
Pushdown pään takaa taljassa 3×12 vaihtelevat kuormat
Superina:
Kick-back 3x16x16kg
Viparit sivulle istuen kp 3x16x10kg

Pikkuisen varmistelun tuntua jo varsinkin dippaamisessa. Ei kehtais rikkoa paikkojaan ennen kisoja ja muutenkin pitäisi nivelet saada pidettyä kivuttomina, kun h-hetki on käsillä.

 

Friday 10.4.2015 SYKEX

Alatalja kolmiokahva 4x12x90kg
Leuanveto vasaralla 3×12 +9x50kg niskan taakse ylätaljassa
Vipuvarsisoutu edestä, seisten, yhdellä kädellä 3x12x40kg/käsi +11 toistoa x 25kg
Pullover kp 15,14,14x30kg
Vatsarutistus ylätaljasta 4x11x45kg
Vartalonkierrot seisten 2x12x45kg
Vinovatsarutistus laitteessa 2×15/puoli x25kg
Lantionnostoja 2 sarjaa

Hyvä treeni kaikinpuolin. Kroppa alkaa olla vähän väsynyt, mutta nyt ei pidä valittaa. Enää muutama treeni jäljellä ennen skaboja.

Lue lisää

Yhteenveto: viikko 14,2015

Viimeisiä treeniviikkojahan tässä jo viedään ennen kevään Fitness classiccia. Viikko oli kokonaisuutena melko väsynyt ja kovasti odotin lauantaille suunniteltua kisaviimeistelytestausta. Se ei kuitenkaan onnistunut aivan, kuten halusin, koska vatsan alue jäi pehmeäksi. Jo se riittää itselleni, että en ole tyytyväinen. Tuo viimeistely joutaa siis romukoppaan. Muutenkin kisa-ajankohdista iltapäivä on ollut itselleni aina se kaikkein haastavin, enkä siinä täysin ole onnistunut ikiniä. Nyt olisi jo syytä mennä putkeen, joten vähän paineita iskee…

 

ravinnetukku_header

 

Monday 30.3.2015 SYKEX

Vinopenkki Smithissä 7,6,6,6x110kg +12x60kg
Penkkipunnerrus kp 16,14,12×37,5kg
Supersarja:
Peck-deck kädet suorina 3x13x9 lätkää
Etunojapunnerrus jalat korokkeella 3×18

Scott-hauis vertikaalissa 4x8x47,5kg
Hauiskääntö istuen kp 10,11,12x23kg
Scott-hauis kp 3×11/käsi x16kg

Painaa painaa, nimittäin painot. Alkaa kolottamaan joka puolelle kroppaa ym. Treeni on junnaamista, mutta junnattava on, mikäli mielii pois näistä viimeisistä rasvavarastoista.

 

Tuesday 31.3.2015 SYKEX

Hack-kyykky 3x6x170kg
Askelkyykky tangolla 2×10/jalka x100kg
Hyvää huomenta tangolla 3x13x100kg
Polven ojennus istuen 10,9x70kg loppuojennuksia pari settiä
Polven koukistus istuen 12,10x55kg

Superina:
Reisien lähentäjälaite 15,13,12x pakka
Pohkeet seisten 3x10x220kg

Tuskaista vääntämistä koko reeni, ainoa positiivinen juttu oli nuo askelkyykyt.

 

Wednesday 1.4.2015 Kotona gym-stickillä

3 kierrosta:

Etunojapunnerrus 25-30

Vipunostot sivulle 15

Vipunostot eteen 15

Kulmasoutu 20-30

Hauiskääntö 15-20

Pystysoutu 15

Jalkakyykky 20

Askelkyykky 20

Penkkidippi 20

Vatsarutistus 23-30

Vinovatsat 20

 

Thursday 2.4.2015 SYKEX

 

Huhtikuun korkkaus.

Pystypunnerrus Smithissä 4x7x75kg
Pystysoutu kp 13,14,15x23kg
Vipunostot sivulle kp vinopenkissä 4x16x8,5kg
Dippi 3x11x50kg
Pushdown taljassa 3x12x45-40kg
Superina:
Kick-back 3x16x16kg
Viparit sivulle istuen kp 16,15,14x10kg

 

Friday 3.4.2015 SYKEX

Kulmasoutu tangolla vastaote 4x12x90kg
Leuanveto vasaralla 3×12 +11x50kg niskan taakse ylätaljassa
Vipuvarsisoutu edestä, seisten, yhdellä kädellä 3x12x40kg/käsi +11 toistoa x 25kg
Pullover kp 14,14,15x30kg
Vatsarutistus ylätaljasta, kuminauha 3×20
Vartalonkierrot seisten 2x12x45kg
Vinovatsarutistus laitteessa 2×15/puoli x25kg
Lantionnostoja 2 sarjaa

Lue lisää